Kredittkortsøknader er ikke alltid like enkel å få godkjent. De ulike kredittkortselskapene stiller ulike krav til sine kredittkort. Noen setter kriterier som går på alder, sivilstatus og bosted, andre setter kriterier utelukkende basert på økonomi og betalingsevne. Og mens for eksempel Bank Norwegian Visa etterstreber å gi kredittkort til alle som søker (med ulik kredittgrense vel og merke), er andre kredittkort som for eksempel re:member MasterCard mer restriktive med å dele ut kredittkort til unge og studenter som ikke fyller vilkårene for å få kredittkortet.
Felles er dog for de aller fleste kredittkort at alle med en deltidsjobb og en ryddig økonomi vil få et tilbud. Det er ikke dog ikke tilfelle for American Express Centurion - de kongelige og superrikes eget, hemmelige kredittkort.
Kortet er også kjent som Amex Black, eller ganske enkelt the Black Card.
American Express Black - for en eksklusiv målgruppe
For American Express Centurion er ikke som andre kredittkort. Mens kredittkort vanligvis markedsføres hardt av kredittkortselskapene både med TV-reklame, avisreklame og nettannonsering, vil du aldri se en eneste annonse for American Express Centurion. Dette er ikke kredittkortet du søker om.
Det er som på de mest eksklusive butikkene; må du spørre om prisen er du ikke i målgruppen. Alle kundene til American Express Centurion er invitert, etter en nøye utvelgelse. På verdensbasis er det kun rundt 50 000 kunder som har sluppet inn gjennom nåløyet. Det holder nemlig ikke bare å være rik nok, du må også passe inn i profilen til American Express Centurion. Her foretrekkes den modne kunden, ikke den unge jetsetteren.
Om man skal basere seg på annonsørprospektet til American Express Centurions eget medlemsmagasin, er den gjennomsnittlige kunden fra Europa eller Midt-Østen og 49 år gammel. 94% av kundene er menn, og de eier i snitt 3,3 eiendommer. Gjennomsnittlig husholdningsinntekt er 6 millioner kroner og de har i snitt en formue på 40 millioner kroner. De har i gjennomsnitt et månedlig forbruk på 80 000 kroner måneden. Totalt finnes det 44 100 kortholdere i Europa og Midt-Østen, 13 900 i Asia, og 6 000 i Australia.
Oppgraderes fra platinum
Med en kjøpesterk kundegruppe, følger også høye priser. Årsprisen på et American Express Centurion varierer fra 2 500 amerikanske dollar i USA til 6 000 amerikanske dollar i Singapore. Etableringsgebyret er for amerikanske kunder på sinnsvake 7 500 amerikanske dollar.
Årsgebyrene knyttet SAS EuroBonus American Express Platinum fortoner seg altså som lavprisvarer fra Rema 1000 sammenlignet med sin amerikanske storebrors. Og for deg som drømmer om å bli tatt opp i American Express Centurion, er muligens en søknad om SAS EuroBonus American Express Platinum veien å gå hvis du bor i Norge. Kunder til American Express Centurion blir nemlig rekruttert fra gruppen av eksisterende American Express Platinum-kunder.
På samme måte som du kan ved avslag på SAS EuroBonus American Express Platinum kan søke om et SAS EuroBonus American Express Classic, og "jobbe deg opp" til SAS EuroBonus American Express Platinum med "riktig" forbruk, er eneste veien til et American Express Centurion og vise at du er en del av klubben med forbruket ditt på et Platinum-kort. Riktig forbruk må her forstås som omsetning innen kategoriene hoteller, restauranter og reiser. Altså typiske "premiumkategorier"!
Skyldtes rykte
Opphavet til American Express Centurion er nesten like fascinerende som kredittkortets eksistens. Kredittkortet ble først utdelt i 1999 til et fåtall American Express Platinum kunder. Kredittkortet ble først satt i produksjon etter at American Express fikk høre om en urban myte om at de angivelig skulle tilby et svart metallkort i titan til sine mest eksklusive kunder. Man kan bare spekulere i om det skyldtes at enkelte kunder også fikk med seg dette ryktet og følte seg forulempet over å ikke være blant de innvidde, eller om det var en gylden idé fra markedsavdelingen om å dra veksel på ryktet.
Enkleste veien til American Express Centurion
I de senere årene har American Express lansert et eget business-kredittkort med samme navn, myntet på de ansatte til store bedrifter som har behov for å gjøre innkjøp og gjøre utlegg på vegne av bedriften. Dette kredittkortet kan ikke sammenlignes med det individuelle kredittkortet American Express Centurion, verken i form av fordeler eller eksklusivitet.
Den individuelle oppmerksomheten og tilrettelagte fordelspakken er nemlig kun forbeholdt de som i av egen person kvalifiserer seg til kortstatusen, og ikke de som får et American Express Centurion i hevd av sin arbeidsgivers finansielle status og kundeforhold til American Express. For menigmann og den gjennomsnittlige butikkmedarbeideren er det dog ikke alltid like lett å få med seg at det står "business" med grå blokkbokstaver på forsiden av kortet, og de som eventuelt gjør det vil kanskje ikke forstå forskjellen. Er du ute etter å imponere kan det derfor være kjekt å ha likevel om du har mulighet.
Andre eksklusive kredittkort
Har du de økonomiske musklene og forbruket til å kvalifisere deg for denne typen kredittkort, finnes det også flere alternativer. Visa har kommet med en nærmest blåkopi av American Express Centurion; Visa Black.
Visa Black administreres av DNB i Norge, og er utstedt til kun noen få dusin kunder. Minimumskravet for norske kunder er en formue på 100 millioner kroner. Et annet alternativ for deg som er på jakt etter et svart metallkort, er SAS sitt Pandion bonuskort sitt MasterCard; SAS Pandion MasterCard. Dette er forbeholdt SAS sine toppkunder, og forutsetter at du omsetter for minst 300 000 kroner i SAS billetter per år over en treårsperiode på din EuroBonus-konto.
Det er altså ikke poeng, men omsatte kroner, som avgjør Pandion-statusen din. Også Pandion fåes i en "wannabe"-versjon; Pandion business. Jobber du i et stort selskap er det mulig for reisebookerne å skaffe deg et Pandion-kort, som så vil kvalifisere deg for at Pandion MasterCard. Du kan også se Business Insider's oversikt over de fem mest eksklusive kredittkortene i verden for de superrike om du vil ha mer inspirasjon.